بطولة كأس الأمم الأفريقية

القارة الأفريقية كلها بتستعد في الوقت الحالي للمشاركة في بطولة كأس الأمم الأفريقية، وهي بطولة كرة قدم دولية خاضعة لتنظيم الاتحاد الأفريقي لكرة القدم. وقد أقيمت أول بطولة لكأس الأمم الأفريقية في عام 1972 في الكاميرون. أما الآن، فنحن في حالة استعداد تام واستمتاع ببطولة كأس الأمم الأفريقية اللي بتستضيفها مصر المرة دي، وقد تشرفت مصر بالفوز بهذه البطولة 7 مرات من قبل.



بطولة كأس الأمم الأفريقية لعام 2019

البطولة دي بتضم 24 فريق وهتبدأ في يوم 21 يونيه ومن المقرر انتهاءها في 19 يوليو، وسيتم إقامة المباريات في أربعة محافظات وهم القاهرة والاسماعيلية والسويس والإسكندرية. وفي الوقت الحالي، المنتخب المصري الوطني بيستعد للفوز بلقب البطولة.

طبعا ماينفعش ننسى مشاركة محمد صلاح الفائز بلقب أفضل لاعب في قارة أفريقيا لعام 2018 في فريق الفراعنة ودوره الفعال جدا في الفريق بفضل سرعته ومهاراته في التحكم بالكرة والتسديد على المرمى.

أجواء مشاهدة جديدة

بي تك بتقدملك أفكار هتغير من مفهوم المشاهدة وهتخليك تعرف ازاي تستعد. أول وأهم حاجة هي إن العائلة لازم تتجمع مع بعضها أثناء مشاهدة المباريات عشان تستمتع بمشاهدة المباريات، ومن المهم كمان إننا نعرف أن فرق البطولة الأربعة وعشرين هتتنافس في 4 ملاعب مختلفة.

بي تك هتساعدك تعرف إزاي ممكن تستمتع بالبطولة!

 الاستاد دلوقتي في بيتك

يلا اعزم أصحابك، مستني إيه؟ دلوقتي هتقدر تعزم أصحابك في البيت عشان تتفرجوا على مباريات المنتخب الوطني في البيت على شاشة التلفزيون، لأنك هتحس كأنك في الاستاد بالظبط مع التلفزيونات اللي بتتميز بدقة الوضوح العالي الكامل أو 4K اللي بتعرضلك صورة بجودة عالية. للأسف معاد البطولة هيكون في الصيف ومن المتوقع أن الجو يكون حار جدا، لكن مفيش حاجة هتضايقك أو هتأثر على أجواء المتعة لما يكون عندك تكييف أو مروحة تضمنلك الانتعاش والاسترخاء أثناء مشاهدة المباريات.

التسالي هي أساس التجمعات

دايما المأكولات والمشروبات هي الشيء الأساسي في أي تجمعات سواء مع الأسرة والأصدقاء، حضر لأصدقاءك أو عائلتك القهوة والشاي بالنعناع عشان يضبطوا مزاجهم أثناء مشاهدة المباريات، وسواء كنت بتستخدم ماكينة تحضير القهوة أو غلاية المياه في تحضير المشروبات فإن طعم المشروب هيكون لا مثيل له أثناء تشجيع الفرعون المصري محمد صلاح وهو بيسدد أهداف رائعة في مرمى الفريق المنافس.

لما بتكون متحمس لمشاهدة مباراة مثيرة، الوقت بيمر ببطء شديد جدا في انتظار بدء المباراة. بس انت تقدر تستغل الوقت دا في تحضير بعض الوجبات الخفيفة اللي هتخلي الوقت يعدي بسرعة وكمان هتفرح أصحابك بالفشار أو البطاطس المقلية أو غزل البنات وكل التسالي اللي هتستمتعوا بيها أثناء مشاهدة الماتش.



شجع بأعلى صوت

حضور الماتشات والتشجيع في الاستاد مابقاش حلم صعب تحقيقه دلوقتي لأن كل التحضيرات والاستعدادات دي هتخليك تحس كأنك في الاستاد بالظبط، ومن ضمن الاستعدادات دي انك تحسن مستوى الصوت في التليفزيون عن طريق توصيله بمضخم صوت ، مكبر صوت  أو سماعات عشان تحس انك قاعد في الاستاد وسامع تشجيع الجمهور بأعلى صوت.

كل المصريين بيتمنوا فوز المنتخب الوطني بلقب بطل كأس الأمم الأفريقية وانتزاعه من الكاميرون اللي فازت باللقب في البطولة الماضية. وعشان كدا احنا متحمسين جدا لمساعدتك في نقل تجربة التشجيع في الاستاد إلى بيتك. انت كمان لازم تتحمس للحدث الأفريقي الكبير وتتفرج على الفراعنة المصريين وهما بيهزموا الفرق المنافسة، وماتفوتش أي ماتش في البطولة!